Φως στις συνθήκες κάτω από τις οποίες σημειώθηκε το πρωί της Τρίτης το απίστευτο ατύχημα με το ναρκαλιευτικό πλοίο «Καλλιστώ» και το εμπορικό φορτηγό πλοίο Maersk Launceston θα δώσουν οι έρευνες που είναι ήδη σε εξέλιξη. Το χρονικό της σύγκρουσης και η άποψη του Παναγιώτη Παστουσέα, επίτιμου υπαρχηγού ΓΕΝ σχετικά με τις συνθήκες που οδήγησαν στο ατύχημα.
Οι πρώτες εκτιμήσεις για τα αίτια της σύγκρουσης
Ο Παναγιώτης Παστουσέας, επίτιμος υπαρχηγός ΓΕΝ, μίλησε στο mega για τη σφοδρή σύγκρουση του ναρκαλιευτικού του Πολεμικού Ναυτικού «Καλλιστώ» με το γιγαντιαίο φορτηγό πλοίο.
Ο κ. Παστουσέας σημείωσε ότι τα αίτια της σύγκρουσης θα τα εξακριβώσει η προανάκριση που διενεργείται ήδη και προχώρησε σε κάποιες παρατηρήσεις. Σύμφωνα με τον αντιναύαρχο ε.α. «το εμπορικό πλοίο είναι καταφθάνον, πλησιάζει το ναρκοθηρευτικό που φαίνεται να προηγείται. Ο καταφθάνων έχει την ευθύνη να τον προσέχει. Αυτός που πρέπει να φυλάει, το πλοίο που έχει στη δεξιά του πλευρά ένα πλοίο πρέπει να το προσέχει».
Όπως είπε «αυτού του μεγέθους τα εμπορικά έχουν στοιβαγμένα κοντέινερ, έχουν τυφλούς τομείς στην πλώρη τους. Θα έπρεπε να έχει οπτήρα».
Το ατύχημα σημειώθηκε στις 7:30 το πρωί της Τρίτης όταν το μεγάλο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της εταιρείας Maersk με σημαία Πορτογαλίας έπεσε για άγνωστο λόγο πάνω στο «Καλλιστώ» κόβοντάς το στα δύο. Το πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού έλαβε επικίνδυνη κλίση, δύο μέλη του πληρώματος τραυματίστηκαν, και με τη βοήθεια ρυμουλκών που έφτασαν αμέσως στον τόπο της παραλίγο τραγωδίας, το πλοίο οδηγήθηκε με ασφάλεια στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας. Συνελήφθη ο καπετάνιος του εμπορικού πλοίου.
To χρονικό της σύγκρουσης
Το εμπορικό πλοίο Maersk Launceston, με σημαία Πορτογαλίας, που μετέφερε κοντέινερ και είχε ξεκινήσει στις 07:11 από την Ψυττάλεια για το Τσανάκαλε, έπεσε πάνω στο “Καλλιστώ” του Πολεμικού Ναυτικού που εκείνη την ώρα είχε φύγει από το ναύσταθμο της Σαλαμίνας. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης ήταν το εμπορικό πλοίο να χτυπήσει στη πρύμνη το “Καλλιστώ” και να αποκόψει την πρύμνη του.
Αρχικά υπήρχε ο φόβος ότι το πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού θα βυθιζόταν. Όμως οι προσπάθειες Λιμενικού και Πολεμικού Ναυτικού απέδωσαν.
Το εμπορικό ουσιαστικά έκοψε στη μέση το πολεμικό πλοίο, αποκόβοντάς του την πρύμνη! Η τεράστια αυτή ζημιά οφείλεται εν μέρει και στα υλικά κατασκευής του πολεμικού πλοίου. Είναι φτιαγμένο από ενισχυμένο πλαστικό και υαλονήματα, γεγονός που το καθιστά ευάλωτο στις συγκρούσεις.
Σύμφωνα με τους χάρτες που καταγράφουν την πορεία των εμπορικών πλοίων το «Maersk Launceston» έπλεε με ταχύτητα 16 κόμβων. Συγκεκριμένα το «Maersk Launceston», κινούνταν με ταχύτητα 5,3 κόμβων μέχρι να προσεγγίσει στην Ψυττάλεια. Από ώρα 07:04, μόλις 14 λεπτά μετά τον απόπλου, όπου έπλεε με 5,3 κόμβους, αρχίζει σταδιακά να αυξάνει ταχύτητα.
Ώρα 07:10 κινείται με 6,8 κόμβους, ώρα 07:14 πλέει με 9,8 κόμβους, ώρα 07:19 κινείται με 12,2 κόμβους, ώρα 07:24 με 16,1 κόμβους και στις 07:29 η ταχύτητά του καταγράφεται στους 16 κόμβους. Λίγα λεπτά αργότερα, κατά πάσα πιθανότητα ώρα 07:34 το τεράστιο container ship προσκρούει στο πίσω μέρος του ναρκαλιευτικού «Καλλιστώ».
Ο ρόλος του πλοηγού από το Maersk Launceston
Ανάμεσα στα όσα αναζητούν οι Αρχές για να καταλήξουν στο πόρισμα για τα αίτια του ναυτικού ατυχήματος είναι και ο ρόλος του πλοηγού που προβλέπεται να υπάρχει στα πλοία όταν αποπλέουν από το λιμάνι του Πειραιά. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, ο πλοηγός είχε αποβιβαστεί από το Maersk Launceston δύο ναυτικά μίλια πριν από το σημείο της πρόσκρουσης. Ο πλοηγός συνήθως ανεβαίνει στο πλοίο ως σύμβουλος του καπετάνιου, διότι γνωρίζει τις τοπικές ιδιαιτερότητες, τα βυθίσματα, τις προβλήτες και τους ανέμους στο εκάστοτε λιμάνι. Στη συγκεκριμένη περίπτωση είχε αποβιβαστεί από το πλοίο 2 μίλια πριν αυτό μπει στη ζώνη κυκλοφορίας των πλοίων όταν καταπλέουν και αποπλέουν από το λιμάνι του Πειραιά.
Για την ώρα παραμένει αδιευκρίνιστο ποιο από τα δύο πλοία είχε προτεραιότητα και ποιο ήταν αυτό που μπήκε στην πορεία του άλλου.
Η εικόνα του διαλυμένου «Καλλιστώ» παγώνει το αίμα. Το ναρκαλιευτικό έχει μείνει μισό. Οι φωτογραφίες από το πριν και το μετά είναι αποκαλυπτικές. Νωρίτερα, το φορτηγό Maersk Launceston το έκοψε στα δύο με την ευκολία που το μαχαίρι κόβει το βούτυρο.
Δραματικές στιγμές για να σωθεί το «Καλλιστώ»
Τίποτα δεν προμήνυε το πρωτοφανές ναυτικό ατύχημα που έγινε έξω από τον Πειραιά λίγο μετά τις 7:30 το πρωί με καλές συνθήκες. Το Maersk Launceston με σημαία Πορτογαλίας είχε αναχωρήσει από τον Πειραιά στις 7:11 με προορισμό το λιμάνι του Τσανάκαλε στην Τουρκία.
Λίγα λεπτά αργότερα, περίπου στις 7:30, το θυριώδες πλοίο μήκους 266 μέτρων εμβολίζει το 60 μέτρων «Καλλιστώ» με το οποίο διασταυρώθηκε.
Το Πολεμικό είχε ξεκινήσει από τον Ναύσταθμο, ενώ στο εμπορικό ο πλοηγός του έχει κατέβει λίγο νωρίτερα.
Το πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού στο πρώτο ακούμπημα τραντάζεται σαν να το χτύπησε ηλεκτρικό ρεύμα, ακολουθεί ένας εκκωφαντικός θόρυβος από λαμαρίνες. Με ορμή νερά το γεμίζουν καθώς κόβεται στα δύο. Από την σφοδρή σύγκρουση τραυματίζονται ελαφρά δύο στελέχη του πολεμικού ναυτικού.
Κατά το θαλάσσιο συμβάν πρόσκρουσης του ΝΘΗ «Καλλιστώ» με εμπορικό πλοίο την 27η Οκτωβρίου 2020 σημειώθηκε ελαφρύς τραυματισμός δύο μελών του πληρώματος τα οποία διεκομίσθησαν στο Ναυτικό Νοσοκομείο Αθηνών.
Η πρύμνη του «Καλλιστώ» κατέληξε στον πάτο της θάλασσας
Το τραυματισμένο πλοίο κινδυνεύει να βυθιστεί. Οι φωτογραφίες από το πριν και το μετά της σύγκρουσης αποκαλύπτουν το μέγεθος της ζημιάς που έγινε στο σκάφος το οποίο είναι κατασκευασμένο από σύνθετα υλικά και ανθρακονήματα για να έχει μικρότερο ίχνος στα ραντάρ των εχθρών.
Άμεσα γίνεται η ενημέρωση του θαλάμου επιχειρήσεων. Τα δευτερόλεπτα ήταν πολύτιμα για να σωθεί το πλοίο. Στο Λιμεναρχείο Πειραιά χτύπησε συναγερμός και ξεκινάει μία τεράστια επιχείρηση για να φτάσει το πλοίο στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας πριν πάει στον πάτο της θάλασσας.
Από το συμβάν προκλήθηκε εισροή υδάτων στο ναρκοθηρευτικό πλοίο, ενώ άμεσα οργανώθηκε επιχείρηση διάσωσης των μελών του πληρώματος .Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, που διενεργεί την προανάκριση, απαγορεύτηκε ο απόπλους του εμπορικού πλοίου.
Τα πρώτα ρυμουκλκά που φτάνουν βοηθούν να μην βουλιάξει το «Καλλιστώ».
Το σκάφος είχε πάρει επικίνδυνη κλίση. Η πρύμνη βούλιαξε. Στις φωτογραφίες βλέπουμε μέλη του πληρώματος στην αριστερή πλευρά συγκεντρωμένα να βλέπουν να λείπει το μισό σκάφος σαν να το έκοψε μαχαίρι.
Κύκλοι του Πολεμικού ναυτικού θα πουν πως αυτή η φωτογραφία – ντοκουμέντο αποδεικνύει πως το σκάφος είχε προτεραιότητα στην διασταύρωση του με το εμπορικό.
Η φορτηγίδα που βλέπουμε με τον πλωτό γερανό κρατούσε το σκάφος έξω από το νερό όσο τα ρυμουλκά τραβούσαν το «Καλλιστώ» στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας.
Το πρώην βρετανικό Berkeley ναυπήγησης του 1988 το οποίο μεταχειρισμένο είναι στο Πολεμικό Ναυτικό από το 2001 είναι αμφίβολο αν μπορεί να επανέλθει στην πρώτερη κατάσταση.
Το λιμενικό ήδη διεξάγει έρευνα για να εντοπιστούν οι ευθύνες για το πρωτοφανές ατύχημα. Οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν την ταχύτητα του εμπορικού να είναι στους 16 κόμβους και να πέφτει στην συνέχεια στους 8 και 5 κόμβου.
Comments
Post a Comment