Skip to main content

Ανάλυση: Η πανδημία, η παγκόσμια ύφεση και η κατάρρευση του μαύρου χρυσού

Η πτώση των τιμών είναι ένα από τα πολλά συμπτώματα που δείχνουν τη βαθιά κρίση στην οποία έχει περιέλθει η παγκόσμια οικονομία εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας

Η κατάρρευση των τιμών του πετρελαίου αναδεικνύει τις επιπτώσεις της παγκόσμιας ύφεσης αλλά και τάσεις της αγοράς ενέργειας που προϋπήρχαν της πανδημίας, την ώρα που μπορεί να επιδεινώσει ακόμη περισσότερο την κατάσταση αρκετών οικονομιών
Το Κάσινγκ είναι μια άγνωστη στους περισσότερους πόλη στην Πολιτεία της Οκλαχόμα, με περίπου 8.000 κατοίκους. Ομως, για την παγκόσμια αγορά ενέργειας αποτελεί σημείο αναφοράς. Εκεί συναντιούνται οι περισσότεροι αγωγοί αργού πετρελαίου της Ηνωμένων Πολιτειών και εκεί βρίσκονται δεξαμενές με μέγιστη χωρητικότητα 76 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου στις οποίες την περασμένη Παρασκευή ήδη είχαν αποθηκευμένα 59,5 εκατομμύρια βαρέλια με την υπόλοιπη χωρητικότητα να έχει διατεθεί για φορτία που αναμένονταν. Ο λόγος πάρα πολύ απλός: παράγεται πετρέλαιο που απλώς αποθηκεύεται.

Το Κάσινγκ είναι γνωστό και για έναν άλλο λόγο: με βάση τις τιμές παράδοσης εκεί διαμορφώνεται μία από τις βασικές τιμές αναφοράς για το πετρέλαιο: η τιμή West Texas Intermediate (WTI) - η άλλη βασική είναι το Brent. Στις 20 Απριλίου τα συμβόλαια παράδοσης Μαΐου διαπραγματεύονταν σε αρνητικές τιμές, φτάνοντας σε ορισμένες στιγμές της διαπραγμάτευσης τα -37,63 δολάρια ανά βαρέλι. Μικρή σημασία έχει ότι η εμφάνιση αρνητικών τιμών σε ορισμένα υπό διαπραγμάτευση συμβόλαια ήταν και ένα «τεχνικό» θέμα που είχε να κάνει με την επικείμενη ημερομηνία λήξης της διαπραγμάτευσης τέτοιων συμβολαίων για τον Μάιο, στοιχείο που εν μέσω έλλειψης αγοραστών οδηγούσε ακόμη και σε αρνητικές τιμές. Ο συμβολισμός μιας τόσο μεγάλης υποχώρησης της ζήτησης που σήμαινε ότι οι παραγωγοί ήταν έτοιμοι ακόμη και να πληρώσουν για να διαθέσουν την παραγωγή τους ήταν παραπάνω από έντονος.

 
Πάντως ακόμη και εάν προσπεράσουμε τα συμβόλαια του Μαΐου, με τις ιδιαιτερότητές τους, και τα συμβόλαια παράδοσης Ιουνίου υποχώρησαν, πέφτοντας κάτω από τα 20 δολάρια ανά βαρέλι. Στις 21 Απριλίου το Brent υποχώρησε στα 18,41 δολάρια ανά βαρέλι, η χαμηλότερη τιμή από το 1999, και το WTI στα 11,07 δολάρια ανά βαρέλι, η χαμηλότερη τιμή εδώ και 21 χρόνια. Αντίθετα, συμβόλαια για μεταγενέστερες ημερομηνίες, όπως του Νοεμβρίου, διατηρήθηκαν σε πιο υψηλές τιμές, με τους επενδυτές να ποντάρουν σε αύξηση της ζήτησης μέχρι τότε, αν και ακόμη και αυτές οι τιμές είναι χαμηλότερες από τις περσινές.
 

Η παγκόσμια ύφεση και η πτώση των τιμών

Η πτώση των τιμών του πετρελαίου είναι ένα από τα πολλά συμπτώματα που δείχνουν τη βαθιά κρίση στην οποία έχει περιέλθει η παγκόσμια οικονομία εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση της πανδημίας του νέου κορωνοϊού.
Οι περισσότερες χώρες αντιμετωπίζουν μεγάλη μείωση της βιομηχανικής παραγωγής και της εμπορικής δραστηριότητας, άρα και της κατανάλωσης ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των υγρών καυσίμων. Οι άνθρωποι δεν κινούν τα αυτοκίνητά τους εφόσον υπάρχουν περιορισμοί στην κυκλοφορία και πρέπει να «μείνουν σπίτι». Μεγάλο μέρος του παγκόσμιου αεροπορικού επιβατικού στόλου είναι καθηλωμένο. Αρκεί να σκεφτούμε ότι μόνο η μείωση της χρήσης των αυτοκινήτων στις ΗΠΑ έχει οδηγήσει σε μείωση κατά σχεδόν 5% της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου.
Η υποχώρηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου έχει οδηγήσει και στον περιορισμό του διαθέσιμου αποθηκευτικού χώρου που με τη σειρά του επιτείνει τη μείωση της ζήτησης. Ακόμη και αγοραστές που θα ήθελαν να εκμεταλλευτούν τις χαμηλές τιμές και να διαμορφώσουν στοκ που θα ήλπιζαν να πουλήσουν σε επόμενη φάση σε υψηλότερη τιμή, διαπιστώνουν ότι δεν έχουν πού να αποθηκεύσουν το πετρέλαιο, κάτι που θεωρείται ότι ήταν και μία από τις αιτίες που οδήγησαν στα κατάρρευση των τιμών για τα συμβόλαια Μαΐου.
 
Γι' αυτό και ολοένα και περισσότεροι καταφεύγουν στη χρήση δεξαμενόπλοιων ως αποθηκευτικών χώρων.  Δεν είναι τυχαίο ότι έχουν εκτιναχθεί οι ναύλοι για σουπερτάνκερ κατηγορίας VLCC που μπορούν να αποθηκεύσουν ακόμη και δύο εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου το καθένα. Αναλυτές της ναυτιλιακής αγοράς εκτιμούν ότι ακόμη και το ένα τρίτο του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως αποθηκευτικός χώρος.
Ολα αυτά έχουν να κάνουν και με τους ευρύτερους γεωπολιτικούς ανταγωνισμούς στην ενεργειακή αγορά. Τα προηγούμενα χρόνια η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία μέσα στο πλαίσιο του OPEC+, που περιλαμβάνει τις χώρες - μέλη του οργανισμού και χώρες που δεν συμμετέχουν, είχαν καταφέρει μέσα από συντονισμένες μειώσεις της παραγωγής να συγκρατήσουν τις τιμές στα 50-80 δολάρια το βαρέλι. Ωστόσο, την ίδια στιγμή οι αμερικανοί παραγωγοί συνέχιζαν να αυξάνουν την παραγωγή και να αποσπούν μερίδιο αγοράς. Η απάντηση ήρθε με την απόφαση της Ρωσίας να απορρίψει στις αρχές Μαρτίου τις εκκλήσεις για μείωση της παραγωγής και λίγο μετά την ανάλογη απόφαση της Σαουδικής Αραβίας.
Μπροστά στον κίνδυνο μιας κατάρρευσης τιμών και με ήδη έντονα τα σημάδια υποχώρησης της ζήτησης υπήρξε τελικά σε επίπεδο OPEC+ μια φαινομενικά ιστορική συμφωνία για μείωση της παγκόσμιας παραγωγής κατά 9,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως. Ομως, δεν ήταν αρκετή για να συγκρατήσει την κατάρρευση των τιμών εξαιτίας της συνεχιζόμενης μείωσης της ζήτησης.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας (IEA) η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου τον Απρίλιο υποχώρησε κατά 29 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα σε σχέση με ένα χρόνο πριν, το χαμηλότερο επίπεδο ζήτησης από το 1995. Η IEA εκτιμά ότι η μείωση της ζήτησης για το δεύτερο τρίμηνο του 2020 θα κυμανθεί τελικά στα 23,1 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα και σε ετήσια βάση θα είναι 9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Αντίστοιχα η ΙΕΑ εκτιμά ότι η παγκόσμια διύλιση θα πέσει κατά μέσο όρο το 2020 κατά 7,6 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα και τα διυλιστήρια αναμένεται ότι στο δεύτερο τρίμηνο του 2020 θα απορροφούν κατά μέσο όσο 16 εκατομμύρια βαρέλια πετρέλαιο λιγότερα.
Ολα αυτά δείχνουν ότι οι διεθνείς αγορές ενέργειας προεξοφλούν μια παρατεταμένη μείωση της ζήτησης και μια υποχώρηση των τιμών ακόμη και με αυτές τις μειώσεις της παραγωγής.
 

Κερδισµένοι και χαµένοι

Μέσα σε αυτό το τοπίο κάποιοι είναι κερδισμένοι και κάποιοι χαμένοι.
Ως έναν βαθμό στους κερδισμένους συγκαταλέγεται και η Κίνα, μια χώρα που κατεξοχήν εξαρτάται από μεγάλες εισαγωγές για να καλύψει τις ανάγκες της σε ενέργεια. Παρότι η Κίνα κατέγραψε στο πρώτο τρίμηνο του 2020 τη χειρότερη οικονομική της επίδοση από το 1992  (που συνέπεσε με το ξέσπασμα της επιδημίας του νέου κορωνοϊού), με μία υποχώρηση -6,9% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο την προηγούμενη χρονιά, οι εισαγωγές πετρελαίου της αυξήθηκαν όλη αυτή την περίοδο. Είναι προφανές ότι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο εκμεταλλεύεται τις χαμηλές τιμές για να αυξήσει τα αποθέματά του.
 
Στους χαμένους αντίθετα αναμένεται να βρεθούν οι αμερικανοί παραγωγοί σχιστολιθικού πετρελαίου. Παρότι μπόρεσαν τα προηγούμενα χρόνια να μειώσουν σημαντικά το κόστος παραγωγής τους στα 45 δολάρια ανά βαρέλι, θα συναντήσουν μεγάλα προβλήματα σε μια αγορά όπου το πετρέλαιο κινείται κάτω από τα 30 δολάρια ανά βαρέλι ή και πιο χαμηλά. Την ίδια ώρα ο κλάδος αυτός στις ΗΠΑ είναι ιδιαίτερα υπερχρεωμένος, με συνολικό κόστος 200 δισεκατομμύρια και ένα μεγάλο μέρος των ομολόγων που έχουν εκδώσει ενεργειακές εταιρείες αναμένεται να υποβαθμιστεί. Εξού και η προσπάθεια του προέδρου Τραμπ να εξασφαλίσει μεγάλες επιδοτήσεις για τον κλάδο πετρελαίου και χαλάρωση των περιβαλλοντικών κανονισμών, κάτι που εκτιμάται ότι θα ενισχύει τη θέση των μεγάλων εταιρειών πετρελαίου.
Στους χαμένους, όμως, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, είναι και χώρες που στηρίζονται κατεξοχήν στις εξαγωγές πετρελαίου όπως η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία. Παρότι έχουν πολύ χαμηλό κόστος παραγωγής (περίπου 4 και 10 δολάρια ανά βαρέλι αντίστοιχα) οι χαμηλές τιμές θα μειώσουν σημαντικά τα κρατικά έσοδα, αν και έχουν γενικά χαμηλά επίπεδα χρέους, οπότε θα μπορέσουν να αντέξουν τη συγκυριακά υποχώρηση. Χειρότερη θα είναι η κατάσταση σε φτωχότερες χώρες που εξαρτώνται από τις εξαγωγές πετρελαίου όπως είναι η Νιγηρία, το Ιράκ, η Βενεζουέλα ή το Ιράν, οι δύο τελευταίες αντιμετώπιζαν ούτως ή άλλως και το πρόβλημα των αμερικανικών κυρώσεων.

Comments

Popular Posts

Μπέος: «Εύστοχα χαρακτηρίστηκε φτύσιμο στα μούτρα των μελών της ΕΕΑ»

Καρφιά προς την Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού έριξε με δήλωσή του στα social media ο Αχιλλέας Μπέος. Με αφορμή την απόφαση του CAS για την υπόθεση ΠΑΟΚ-Ξάνθης, ο δήμαρχος Βόλου θυμήθηκε τις ενέργειες της επιτροπής στην περίπτωση του Ολυμπιακού Βόλου το 2011 όταν εκείνος ήταν ο ισχυρός άνδρας της ομάδας. Επίσης εξέφρασε την απορία του για το ότι κανείς μέχρι σήμερα δεν έχει υποβάλλει την παραίτησή του. Αναλυτικά όσα έγραψε ο Αχιλλέας Μπέος: «Η απόφαση του Διεθνούς Αθλητικού Δικαστηρίου (CAS) για την υπόθεση των ΠΑΟΚ–Ξάνθης, αναμφίβολα είναι ένα ηχηρό χαστούκι γι αυτό που στην Ελλάδα ονομάζουμε Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού, που υποτίθεται αξιολογεί, κρίνει και αποφασίζει αντικειμενικά και με βάση το ισχύον Δίκαιο και στην πραγματικότητα αποδεικνύεται ένα εργαλείο άσκησης μικροπολιτικής και ικανοποίησης αθέμιτων επιθυμιών και επιδ...

Ten Unforgettable Things to Do Around Syntagma Square in Athens

  Syntagma Square, Athens. Credit: Public Domain Syntagma Square has literally been the very heart of Athens ever since the city became the capital of the modern Greek state. With the Greek Parliament building and the Tomb of the Unknown Soldier looming over it, it is rich with history and is the place where most major events of the last two centuries have taken place. Its name in Greek means “Constitution Square,” a name granted by Greece’s first modern royal, King Otto, on September 3, 1843, after an uprising of the people. This was a smart political move, since the royal palace overlooked the square. In 1934, the royal palace was turned over to the Greek Parliament, and ever since that time, Syntagma Square has been the place where all public protests and demonstrations have taken place. Syntagma Square home to historic demonstrations and protests In December of 1944, just after the departure of the occupying Nazi troops, a people’s rally at the square was marred b...

Inside the Magnificent Minoan Palace of Knossos in Crete

The Minoan palace at Knossos. Credit: Gary Bembridge /Wikimedia Commons/ CC-BY-2.0 The Palace of Knossos, located about five kilometers (three miles) south of Heraklion on Kephala hill, was the largest of all the Minoan palaces in Crete. It was also at the core of the highly sophisticated civilization that flourished on the island over 3,500 years ago. The discovery of the Minoan Palace of Knossos The discovery and subsequent excavation of the palace dates back to the beginning of the twentieth century. Before then, Knossos had only served as a place mentioned in Greek mythology. The first modern scholar to take a serious interest in the area was the German Heinrich Schliemann, who in 1870 had excavated the site believed to be Troy. Schliemann was certain that a major Minoan palace lay hidden near Heraklion, but the Ottoman authorities who still ruled the island at the time denied any permission to dig there. Years afterward, the British archaeologist Arthur Evans, inspired b...

The Fascinating History of Thessaloniki’s Iconic White Tower

The White Tower. Credit: ΣΟΛΑΚΙΔΗΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ /Wikimedia Commons/ CC BY-SA 4.0 Residents of Thessaloniki, Greece’s second largest city, often use its White Tower as a point of reference when giving directions in the beautiful seaside city. That’s because the tower is by far Thessaloniki’s most iconic monument. The ancient city, located in northern Greece, has a rich history stretching from antiquity to the modern era, but is most noted for its importance during the Byzantine period. During that time, Thessaloniki was a competitor with the great city of Constantinople in terms of its wealth and influence. The White Tower was a witness to many of the city’s most important historical events, and its role in Thessaloniki changed as did the ownership of the city itself throughout the millennia. Studying the history of the White Tower means learning the history of Thessaloniki. The Tower’s strategic location along the Thermaic Gulf made it perfect for guarding the city from thre...

The World’s Oldest Living Olive Tree is on Crete

The most ancient olive tree in the world, in Crete. Credit: Dimitra Damian/Greek Reporter The oldest olive tree in the world is located in the village of Ano Vouves of Kissamos in Chania, Crete. The ancient tree is 3000 years old, as determined by the international scientific community. The ancient olive tree in Vouves has a trunk with a circumference of 12.5 meters (41 feet), and a diameter of 4.6 meters (15 feet). It belongs to the local tree variety of tsounati, and was grafted at a height of 3 meters onto a wild olive tree. Because of the grafting, its trunk has been so beautifully shaped by nature that it resembles a sculpture. In 1990, after a unanimous decision in the prefecture of Chania, the Vouves Olive Tree was declared a Natural Monument of great importance due to its status as the world’s oldest tree of its kind. The oldest olive tree still produces high-quality olives The fruits of the ancient olive tree make the best olive oil in the world, making the area...

Rolls-Royce Names Panos Kakoullis New CFO

Rolls-Royce aircraft engine. Credit: Mark Kobayashi Hillary/ CC BY 2.0 British aircraft engine maker Rolls-Royce will name Panos Kakoullis as its new CFO, Reuters reported on Monday. Kakoullis will start in his new role on May 3. The company hopes that the Greek-British Kakoullis, former head of audit and assurance at Deloitte, will successfully guide the company through the coronavirus pandemic. As the the second-largest maker of aircraft engines, Rolls Royce has taken major hits due to the dramatic decrease in air travel caused by the coronavirus. Airlines pay the company by the number of hours each plane is in flight. Accordingly, as the travel industry has come to a standstill, Rolls Royce faced severe financial difficulty in the past year. Rolls Royce CEO Warren East highlighted Kakoullis’ over 30 years experience at Deloitte in a statement: “Panos delivered significant transformational change at Deloitte, streamlining and simplifying the business and we look forwa...

The Greek Who Taught the Japanese to Eat Feta Cheese and Olive Oil

Credit: Facebook/ Thanasis Fragkis Pioneering businessman Thanasis Fragkis was the very first person to introduce olive oil and other traditional Greek products to Japan more than a decade ago. Olive oil, wine, feta cheese and Greek yogurt, relatively unknown food items to this Far Eastern country, are now being enjoyed as the great gourmet delicacies they are. Speaking to Greek Reporter from his home in the town of Mito, around 120 km (76 miles) north of Tokyo, Fragkis was justifiably proud of his achievement. “We have taught the Japanese to eat olive oil, cheeses, including feta, yogurt that were not part of their diet. They hardly knew of olive oil,” he says in wonderment. Originally from the town of Kymi on the island of Evia, Fragkis emigrated to England, where he met his future wife, who is Japanese. “When we got married we thought ‘you are Japanese, I am Greek, what is the point of living in England?’. Greece was a difficult place to start a business in at the ti...

Θεσσαλονίκη: Εκατοντάδες μερίδες φαγητού σε αστέγους από τοπική επιχείρηση εστίασης

Στη Θεσσαλονίκη, μια επιχείρηση εστίασης αποδεικνύει εμπράκτως τι σημαίνει ευαισθησία και κοινωνική ευθύνη. Πρόκειται για το εστιατόριο του Στέφανου Σαράτση που έχει αρχίσει αυτή την προσπάθεια τους τελευταίους δύσκολους μήνες. Συμπαραστάτες του γνωστοί και άγνωστοι πολίτες που βοηθούν όσο μπορούν.

Άποψη

 

Άποψη

 

Airline Training Center

Car 'n Motion

Αthletix.gr

Φόρμα επικοινωνίας

Name

Email *

Message *