Γενναία κίνητρα για την υποστήριξη της ηλεκτροκίνησης θα περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο, του οποίου οι βασικότεροι άξονες παρουσιάζονται σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να παρακινηθούν οι πολίτες και μέσω επιδοτήσεων να στραφούν στα ηλεκτρικά Ι.Χ., στα σκούτερ και τα ποδήλατα. Οπως μάλιστα είχε αποκαλύψει ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής, μεταξύ των δέλεαρ είναι να δοθεί επιδότηση έως και 1.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου και όφελος απόσυρσης μηχανοκίνητου δίκυκλου έως τα 500 ευρώ ώστε να «αντικατασταθεί». Ακόμα υψηλότερο θα είναι το όφελος για τις επιχειρήσεις, που μπορεί να φθάνει και τις 5.000 ευρώ. Μεταξύ των κινήτρων περιλαμβάνεται και η μείωση ή κατάργηση των τελών ταξινόμησης και κυκλοφορίας, ενώ εξίσου γενναία θα είναι τα οικονομικά κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτροκίνητου Ι.Χ. ή ταξί.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης σημείωσε πως τα τρία συναρμόδια υπουργεία (Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών και Οικονομικών) έχουν ήδη συμφωνήσει ως προς την κατεύθυνση που θα ακολουθήσουν. «Θα υπάρξουν κίνητρα με ένα ειδικό πρόγραμμα», εξήγησε ο κ. Χατζηδάκης, που στόχο θα έχουν «να βοηθήσουμε όλους όσοι θέλουν να πάρουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα να μπορούν να πάρουν με μία έκπτωση σε σχέση με τις τιμές της αγοράς. Η έκπτωση αυτή θα είναι σταθερή. Είτε πάρεις ένα ακριβό αυτοκίνητο είτε ένα φθηνό, την ίδια έκπτωση θα πάρεις, διότι δεν θέλουμε να βοηθάμε τους πλουσιότερους».
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε επίσης πως για τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα ηλεκτρικά ποδήλατα οι επιδοτήσεις θα είναι πιο γενναίες, «γιατί θέλουμε να κάνουμε άνοιγμα στα δίκυκλα, ιδιαίτερα στα ποδήλατα. Θεωρούμε ότι είναι η κίνηση της νέας εποχής. Μας νοιάζει η νέα γενιά και μας νοιάζει ιδιαίτερα το ποδήλατο. Γι’ αυτό εκεί θα δώσουμε σημαντικά κίνητρα. Επομένως δεν μιλάμε για απόσυρση των αυτοκινήτων όπως ορισμένοι κατά καιρούς είχαν πει, μιλάμε για έναν νέο τρόπο μετακινήσεων».
Ενα από τα σχέδια που επεξεργάζεται το ΥΠΕΝ είναι να δοθούν κίνητρα σε επιχειρήσεις ώστε να αντικαταστήσουν τα μηχανάκια με ηλεκτρικά ποδήλατα. Συγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις θα έχουν την δυνατότητα να αγοράζουν με επιδότηση ποδήλατα ή ηλεκτρικά ποδήλατα ή ποδήλατα διανομής (μέχρι ύψους του 20% της τιμής τους με ανώτατο όριο τις 5.000 ευρώ ανά επιχείρηση ή οργανισμό), ώστε να παρέχουν με αυτό τον τρόπο υπηρεσίες delivery. Η εφαρμογή του μέτρου αναμένεται να γίνει έως το 2025.
Μεταξύ αυτών που εκτιμάται ότι θα υπάρχουν στο νομοσχέδιο είναι η επιχορήγηση για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα με ποσό εφάπαξ ενίσχυσης περίπου 4.500 ευρώ για την αγορά ιδιωτικών οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών ρύπων με λιανική τιμή πώλησης έως 40.000 ευρώ.
Η αντίστοιχη ενίσχυση για ταξί, η οποία θα συνδυάζεται και με απόσυρση του παλαιού οχήματος, εξετάζεται να κυμανθεί μεταξύ 3.500-5.000 ευρώ. Στο τραπέζι βρίσκεται και η πρόταση για παροχή έκπτωσης στο αντίτιμο των διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους, κάτι βέβαια για το οποίο θα πρέπει να συμφωνήσουν και οι παραχωρησιούχοι. Εισηγήσεις υπάρχουν και για ελεύθερη πρόσβαση των ηλεκτρικών οχημάτων εντός του δακτυλίου.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με πληροφορίες, θα υποχρεωθούν εταιρίες και οργανισμοί (δημόσιου και ιδιωτικού δικαίου) που απασχολούν περισσότερους από 20 εργαζομένους να εκπονούν και να εφαρμόζουν «Σχέδια Κινητικότητας Εργαζομένων» για τη μείωση των προσελεύσεων των εργαζομένων στη δουλειά με το αυτοκίνητο. Σε αυτό το πλαίσιο, θα γίνει επανεξέταση των περιπτώσεων παραχώρησης εταιρικών οχημάτων σε εργαζομένους και αντικατάσταση με παραχώρηση εταιρικών ηλεκτρικών ποδηλάτων.
Για τους ιδιώτες θα υπάρχει επιδότηση έως 1.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου, ενώ θα υπάρξει και όφελος απόσυρσης μηχανοκίνητου δίκυκλου για αγορά ηλεκτρικού.
Επίσης, εξετάζονται κίνητρα όπως απαλλαγή ΦΠΑ για αγορά ποδηλάτου ή ηλεκτρικού ποδηλάτου ή ποδηλάτου διανομών έως το 2022, για αγορά απαραίτητου εξοπλισμού ποδηλάτου, καθώς και ειδικές φοροαπαλλαγές σε επιχειρήσεις που προάγουν την πράσινη κινητικότητα άμεσα μέσω των προϊόντων τους.
Ωστόσο, πέρα από αυτά ο κ. Χατζηδάκης διαβεβαίωσε πως θα προχωρήσει αμέσως η εγκατάσταση φορτιστών, τα «ηλεκτρικά βενζινάδικα», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε. «Δεν μπορεί να τελεσφορήσει το μέτρο αυτό αν δεν έχεις φορτιστές. Εχουμε αντίστοιχες συνεννοήσεις με τον ΔΕΔΔΗΕ, με τους δήμους κ.λπ. Το άλλο που επίσης σκεφτόμαστε είναι η υιοθέτηση ενός πακέτου κινήτρων έτσι ώστε εδώ στην Ελλάδα να παράγονται φορτιστές και μπαταρίες για τα αυτοκίνητα αυτά, ώστε να δημιουργηθούν και θέσεις εργασίας», είπε ο υπουργός.
Επίσης, επανέλαβε πως προγραμματίζεται η διενέργεια τρίτου κύκλου του προγράμματος «Εξοικονόμηση Κατ’ Οίκον», σε συνεννόηση με το υπουργείο Ανάπτυξης. «Θέλουμε να βγάλουμε τον τρίτο κύκλο Σεπτέμβριο-Οκτώβριο. Ο στόχος είναι να είναι 350 εκατ. έτσι ώστε συνολικά οι τρεις κύκλοι -ένας με την προηγούμενη κυβέρνηση και δύο με εμάς- να πάνε στο 1 δισ.», ανέφερε. «Είναι ένα πρόγραμμα χρήσιμο για τα νοικοκυριά, γιατί βοηθάει τις επισκευές, την ενεργειακή αναβάθμιση των σπιτιών τους, αλλά χρήσιμο και για τον κατασκευαστικό κλάδο».
Comments
Post a Comment