Skip to main content

«Το Εθνικό Θέατρο θέλει διευθυντή τεχνοκράτη και όχι καλλιτέχνη»


Λίγες ημέρες πριν ανέβει στη σκηνή ως Κρέοντας στην «Αντιγόνη» που ανεβάζει ο Θέμης Μουμουλίδης στο Θέατρο Βράχων, ο παρεμβατικός σκηνοθέτης, ηθοποιός και συγγραφέας μιλά στα «ΝΕΑ» για το έργο του Σοφοκλή, την πανδημία, τη χούντα, τον Μποστ αλλά και την υπουργό Πολιτισμού

«Το Εθνικό Θέατρο θέλει διευθυντή τεχνοκράτη και όχι καλλιτέχνη» | tanea.gr
Δημήτρης Μανιάτης

Το γραφείο του σκηνοθέτη, ηθοποιού και συγγραφέα Θανάση Παπαγεωργίου στον όροφο του Θεάτρου Στοάς συνοψίζει όλο τον αγώνα των ανεξάρτητων σκηνών που ξεφύτρωσαν από τα μέσα του '60 και μετά στην Ελλάδα και στάθηκαν νικηφόρα ανάμεσα στις κρατικές σκηνές ή τους μεγάλους παραγωγούς. Οι αφίσες, τα προγράμματα, τα βιβλία, τα διαβασμένα ή ανεβασμένα έργα, εδώ φτιάχνουν μια εικόνα και αίσθηση εργαστηρίου και πρότασης ζωής - φέτος η Στοά κλείνει τα 50 της χρόνια και θα μπορούσε να είναι επισκέψιμη, τολμώ, για τα σχολεία. Κι όμως έχει αυτό το κλίμα του ενεστώτα χρόνου. Ο Θανάσης Παπαγεωργίου δεν σταματά να μάχεται, να σκαρώνει παραστάσεις. Ο ίδιος αυτή την περίοδο κάνει τον Κρέοντα στην Αντιγόνη που ανεβάζει ο Θέμης Μουμουλίδης σε συνεργασία του Μάνου Καρατζογιάννη (16 Ιουλίου στο Θέατρο Βράχων Βύρωνα και μετά περιοδεία για δύο μήνες). Παρεμβατικός, άφησε εποχή με ρόλους και έργα, εδώ στη Στοά ανέβηκε η περίφημη «Φαύστα» του Μποστ και άλλα, όπως το θρυλικό «Χάσαμε τη θεία Στοπ» του Διαλεγμένου. Ο Κρέοντας και η Αντιγόνη, το θέατρο σήμερα, η πανδημία, η χούντα, ο Μποστ, η Μενδώνη, τα «ΝΕΑ». Ολα περνούν από τον ευθύβολο και χωρίς στρογγυλέματα λόγο του Παπαγεωργίου στη σημερινή Τέταρτη Εντολή της εφημερίδας.

Λίγο αντίστροφα να ξεκινήσουμε. Σας διάβαζα χρόνια στα «ΝΕΑ».  

Είκοσι χρόνια έγραφα.

Εχετε μια μακρά σταθερή σχέση με τον λόγο. Πώς συνέβη αυτό;

Η Μικέλα Χαρτουλάρη με φώναξε να γράφω σε τακτά διαστήματα. Είχα την τύχη στη γειτονιά μου, στη Φιλαδέλφεια, όταν ήμουν 14 ετών, ένας δημοσιογράφος που έβγαζε μια τοπική εφημερίδα να μου προτείνει να γράφω κι εγώ. Γενικά έγραφα και στο σχολείο. Ηταν κάτι ιδιαίτερο η έκθεσή μου και με καλούσε ο δάσκαλος και τη διάβαζα στα άλλα παιδιά.

Το χρονογράφημα δεν είναι εύκολο είδος...

Η επικαιρότητα με κυνηγούσε και με βασάνιζε πολύ, τα σημειώματα στα «ΝΕΑ» μού παίρνανε μια εβδομάδα! Η σύλληψη είναι εύκολη αλλά το χτένιζα. Επρεπε να είσαι πυκνός, να μη θίξεις, είχα 300 λέξεις στη διάθεσή μου, μικρά κείμενα και δύσκολα.

Λειτουργείτε έτσι; Μέσα από το θέατρο εννοώ, χρονογραφείτε την εποχή σας;

Πάρα πολύ, δεν θα μπορούσα να απέχω από την εποχή μου. Γράφω και στο Facebook και μόνος και σε λογοτεχνικά σάιτ. Στον ιστότοπο Χάρτη έχω βγάλει δύο διηγήματα, μου αρέσαν κιόλας, γιατί δεν το έχω ξανακάνει, εκεί με έσπρωξε ο Μάριος Ποντίκας. Και θεατρικά έχω γράψει. Και το βιβλίο της Στοάς για τα σαράντα χρόνια της.

Τώρα είμαστε στα πενήντα βέβαια...

Ναι, η Στοά είναι από το 1971. Ακριβώς 50 έτη. Τον Δεκέμβριο του 2021 έχουμε γενέθλια.

Η πρώτη διεύθυνση της Στοάς ήταν εδώ, στην οδό Μπισκίνη στου Ζωγράφου;

Υπάρχει ένας προθάλαμος της Στοάς: τα Βήματα στην Κοκκινιά. Η Λήδα Πρωτοψάλτη, ο Τάκης Καλφόπουλος, οι τρεις μας το κάναμε. Ενα μικρό κενό και μετά φτιάξαμε τη Στοά με την Ελένη Καρπέτα.

Πώς βγήκε το όνομα;

Από την Ποικίλη Στοά βγήκε. Θέλαμε να κάνουμε πολλά εδώ μέσα, προβολές, Καραγκιόζης κ.τ.λ. Και έμεινε έτσι.

Οταν τη συγκροτήσατε, είχατε στον νου σας έναν ευρύτερο πολιτισμικό πόλο;

Το βλέπαμε ως πολιτική πράξη. Δεν μπορούσαμε να κάνουμε τη δουλειά μας αλλιώς. Δεν μας άρεσε αυτό που γινόταν. Πρώτη σκέψη ήταν το θέατρο.

Γιατί όχι στο κέντρο της Αθήνας;  

Το κέντρο ήταν εμπόριο, δεν ήταν το σημερινό, που έχει και το Μεταξουργείο, το Θησείο και ψιλοαποκεντρώνεται. Τότε ο Ζωγράφος ήταν συνοικία, να πάρεις το λεωφορείο για να έλθεις ήταν μακριά, όπως ήταν η Κοκκινιά.

Αποκέντρωση από την πόλη λοιπόν!

Ναι, γιατί απέχεις πέντε λεπτά από το Χίλτον. Τώρα βέβαια έχουν χαθεί τα σύνορα. Ηταν πολιτική πράξη αποκέντρωσης. Θα πάμε εμείς να παίξουμε στον λαό, είπαμε τότε: έτσι κι αλλιώς εμάς δεν μας ξέρουν.

Ηταν τάση τα θέατρα σε γειτονιές; Μου έρχεται στον νου ο Γιώργος Μιχαηλίδης στη Νέα Ιωνία.

Ο Γιώργος το ξεκίνησε, νωρίτερα όμως ο Βασίλης ο Ρώτας είχε ξεκινήσει στο Παγκράτι με το Λαϊκό Θέατρο.

Ρώτας, Μιχαηλίδης και εσείς. Ο Δημήτρης Ποταμίτης (πάλι στου Ζωγράφου);

Ο Ποταμίτης είναι πέντε χρόνια μετά τη Στοά.

Σας αγκάλιασε η γειτονιά;

Οχι. Το θεατρικό κοινό ναι, αυτό μας στήριξε. Είχαμε κάνει καλή προεργασία στα Βήματα, είχαμε κάνει την Αυλή των Θαυμάτων και την Ενοχή του Μάριου Χάκκα. Υπήρχε ζεστασιά, μίλησε ο Μυράτ και ο Κάρολος Κουν γι' αυτό θετικά. Οι παλιοί δεν μιλούσαν εύκολα για τους νεότερους. Πέσαν κριτικές, γράφτηκε πως κάτι γίνεται στην Κοκκινιά, ήταν και χούντα. Δεν ευδοκίμησε, δεν έρχονταν κόσμος πάντα, αλλά έγινε κάτι. Κλείνει μετά ο Μιχαηλίδης και τολμάμε να κάνουμε αυτό.

Δύσκολο φαντάζομαι με τη λογοκρισία της δικτατορίας.

Μου έκανε μεγάλο καλό, ακόνισε πολύ τη φαντασία μου. Καταφέραμε ό,τι μας κόβανε να το περνάμε με μια πονηριά, μια χειρονομία ας πούμε. Δεν περνούσε βέβαια ο λόγος. Στον Πέτερ Βάις κόψαν τόσους στίχους, το κόψανε στη μέση. Αλλα έργα δεν τα άφησαν καθόλου, όπως το «Γωνία Ποτάμι και Γέφυρα» του Δημήτρη Χριστοδούλου. Δεν πήρε άδεια. Κι άλλα πολλά.

Πώς ήταν η διαδικασία;

Τότε πηγαίναμε στη Ζαλοκώστα. Μια υπηρεσία ήταν. Εις πενταπλούν καταθέταμε το κείμενο. Σφράγιζε και μονόγραφε την κάθε σελίδα. Και έκανε και τις διαγραφές που ήθελε. Καμιά φορά το κάνανε φύλλο και φτερό. Ταλαιπωρηθήκαμε πολύ. Αλλά εκεί φάνηκε και η ηλιθιότητα. Δεν ξέραν τι είναι θέατρο. Νομίζανε πως είναι μόνον λόγος. Μα το θέατρο το βλέπεις και το ακούς. Η κίνησή μου μιλάει. Το κορμί μου μιλάει. Το σώμα μου δεν μπορεί να μου το λογοκρίνει. Τους ξεφεύγανε κείμενα πολύ πονηρά. Γκίντερ Γκρας, ας πούμε. Σου κόβανε όμως φράσεις του Σοφοκλή.

Τον Κρέοντα θα τον κόβανε οι λογοκριτές ως χαρακτήρα;

Κάνα δυο φρασούλες θα τις κόβανε.

Το λέω γιατί κάνετε τον Κρέοντα τώρα σε σκηνοθεσία Μουμουλίδη.

Αυτός είναι άτεγκτος και λέει πως το κράτος τού ανήκει. Ε, αυτό δεν θα το άφηναν. Την «Πολιτεία την κυβερνάει ένας», αυτή τη φράση δεν θα την άφηναν. Θα παρέπεμπε στον δικτάτορα Παπαδόπουλο ή τον Ιωαννίδη.

Ο Κρέοντας τι χαρακτήρας είναι; Θεματοφύλακας του νόμου, εξουσιαστής;

Τον έχω παίξει και στην Αντιγόνη του Ανουίγ στα Βήματα, διαφορετικός αλλά με πολλή από την ουσία του Σοφοκλή. Υπάρχει μια ερώτηση στον Σοφοκλή: «το έκανες αυτό»; Το όχι είναι σαν «πες όχι» να με σώσεις. Ο Κρέοντας είναι βασικότατο πρόσωπο. Ασχολείται πολύ με την ανάλυση της εξουσίας. Τον πονάει. Δεν είναι άρχοντας που εκλέχθηκε. Νεποτικά εντελώς ανέλαβε. Γίνεται τύραννος γιατί έτσι κυβερνάνε. Δεσποτικά. Θα σέβεστε τις εντολές μου. Κανένα έλεος για αυτόν - ή που θα παραβεί τις εντολές. Σαν ερασιτέχνης πολιτικός. Ολη του η πτώση δείχνει πως είναι άνθρωπος. Γι' αυτό υπάρχει αυτή η πτυχή: «Ας μου 'λεγες πως δεν το έκανες». Μεγάλο έργο.

Η Αντιγόνη τι είναι;

Η θεοκρατική αντίληψη του Σοφοκλή. Οι θεοί θα πουν. Αυτοί κυβερνούν. Ο Θεός λέει πως κανείς δεν πρέπει να μείνει  άταφος.

Η ανθρώπινη εξέγερση συμβολίζεται στην Αντιγόνη;

Βέβαια, γράφει στα παλιά της τα παπούτσια τους νόμους. Πώς θα πάω κόντρα στον Θεό;

Σήμερα η Ελλάδα έχει πρόβλημα μη τήρησης των νόμων ή δεν έχει νόμους;

Νόμοι υπάρχουν και ισχυροί, αλλά ποιος τηρείται; Από νόμους Τροχαίας μέχρι εγκλημάτων.

Υπάρχουν δίκαιοι και άδικοι νόμοι;

Βέβαια. Και νόμοι πονηροί. Επιτηδευμένοι, εκλεπτυσμένοι, σαν ψιλά γράμματα σε συμβόλαια. Κάποτε όταν ήμουν νέος μιλάγαμε με δέος για το Σύνταγμα. Υπήρχε το 1-1-4. Η πρώτη μας αντίσταση ήταν η Κύπρος. Προστασία μας ήταν ο ΟΗΕ, νιώθαμε πως υπάρχει ομπρέλα. Μετά μάθαμε τι σημαίνει. Τώρα ξέρουμε πως κανένα Σύνταγμα δεν μας προφυλάσσει.

Τι πρέπει να γίνει; Ελεγχος κριτικός του νόμου; Κριτική στην Πολιτεία;

Ολα αυτά, αλλά προϋποθέτουν μια Παιδεία. Ολος ο αγώνας παγκοσμίως είναι κατά της Παιδείας. Να μειωθεί. Γι' αυτό υπάρχει αυτός ο πόλεμος στον Πολιτισμό. Δεν υπάρχει μεγαλύτερος πόλεμος από το να σε αγνοούν. Δεν μου δίνει επιχορήγηση. Αν σου δώσει δέκα χιλιάδες, ούτε για το ρεύμα δεν υπάρχει. Κάποτε δίνανε περισσότερα χρήματα, ήταν όμως το 20% της παραγωγής μας! Μπορούσαμε από το ταμείο μας να καλύψουμε τα υπόλοιπα.

Γιατί θυμώσατε με την κυρία Μενδώνη και στείλατε επιστολή;

Με θύμωσε η ηθική της στο θέμα Λιγνάδη. Η υποκρισία. Ο τρόπος που φέρεσαι σε έναν άνθρωπο που είναι θεσμικός που εξαρτάται και ελέγχεται από σένα και τον αδειάζεις έτσι είναι στάση στον Πολιτισμό. Δεν είναι στάση στον Λιγνάδη. Κανείς δεν τον υποστηρίζει. Να τιμωρηθεί αυτός. Το να λες πως «δεν ήξερα», πως «μας ξεγέλασε». Ποιους; Και είσαι υπουργός και θα κρίνεις το έργο μου;

Επιδοτείστε τώρα;

Οχι βέβαια.

Και πώς γίνεται;

Κατ' αρχάς είμαστε κλειστά.

Πέρασε απ' το μυαλό σας πως το θέατρο είναι επικίνδυνο να θεωρηθεί πολυτέλεια εν μέσω πανδημίας;

Υπάρχει ο φόβος, αλλά τα πρώτα σημάδια του καλοκαιριού δείχνουν ευτυχώς άλλη τάση. Υπάρχει δίψα. Μια κοιμισμένη κοινωνία θεωρεί πλεονάζον το θέατρο. Μια κοινωνία που δεν θέλει να ανοίξει το μάτι. Είναι τόσο ωραίο το παιχνίδι που παίζεται εναντίον του λαού, από την αρχαιότητα. Η ισχυροποίησή του θα γίνει μόνο μέσω της γνώσης.

Με φορέα;

Τα κολέγια; Που μεγαλώνουν ανθρώπους για να εξουσιάσουν;

Και το δημόσιο πανεπιστήμιο λένε διάφοροι πως έχει γίνει άνδρο ανομίας.

Κάν' το να μην είναι. Είναι απαραίτητο. Βλέπω μεγάλους ανθρώπους που πάνε στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και είναι ευτυχισμένοι. Υπάρχει δίψα.

Οι πιο μορφωμένοι άνθρωποι ή άνθρωπος που γνωρίσατε ποιος ή ποιοι ήταν;

Ο Μποστ. Είχε μόρφωση πλατιά. Καθόταν το βράδυ στο κρεβάτι και διάβαζε εγκυκλοπαίδειες. Μέχρι τα γεράματα.

Πώς τον γνωρίσατε; Εχετε συνδεθεί πολύ μαζί του, όπως στην ιστορική «Φαύστα» με τον υπέροχο Τζούμα.

Ηταν θεατρόφιλος, είχε έλθει στην Κοκκινιά με τον Πάρι Τακόπουλο, στα Βήματα. Ηταν ένα βράδυ μόνο οι δυο τους θεατές. Και εμείς βαρέσαμε κανονικά τρίτο κουδούνι. Και μας φωνάζει ο Πάρις: δεν πειράζει, ρε παιδιά. Και εμείς παίξαμε για αυτούς τους δύο. Εντεκα εμείς οι ηθοποιοί. Και έτσι γνώρισα κάποιον κύριο, δεν μου ήταν γνωστός. Και μετά ήλθε στη Στοά. Μέχρι το 1987 που ο Λειβαδάς με φώναξε να σκηνοθετήσω τα Σαράντα χρόνια Μποστ. Στο Σμαρούλα, Κοδριγκτώνος. Εκεί μου ήλθε η «Φαύστα». Τον χειμώνα το κάναμε. Τρομερός ο Τζούμας ως Ριτσάκι. Γίναμε κολλητοί με τον Μποστ.

Τι πρόσωπο ήταν ο Μποστ;

Σοβαρός πολύ. Για πολιτική μιλούσε πολύ. Τον απασχολούσε πολύ. Μανιασμένος. Γίναμε παρέα, κουαρτέτο. Ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου, η Λήδα Πρωτοψάλτη, ο Μποστ και εγώ.

Εργα του;

«Φαύστα», «Μήδεια». Που μας ρώτησε τότε: τι να γράψω; Και του είπαμε, τη Μήδεια. «Α, είναι ωραία γιατί έχει φόνους» απάντησε. Μετά τον «Ρωμαίο και Ιουλιέτα», και μετά έκανα εγώ το «Ακούω ήχον κώδωνος», μια συρραφή από ό,τι υπάρχει από τον Μποστ. Εγινε χαμός. Ολοι οι ήρωές του. Ο Μποστ δεν ήταν θεατρικός συγγραφέας, δεν ήξερε και δεν τον ενδιέφερε η μαγειρική του έργου. Οπως και στη ζωγραφική. Δεν είναι απλώς σουρεαλιστής. Είχε μια φαντασία που δεν μαζευόταν με τίποτα. Εγραφε τόσο εύκολα. Καθόταν στην πλατεία της Στοάς και έγραφε ή διόρθωνε. Σαν να άλεθε λόγια. Τον καταλαβαίναμε τι έκανε με τον λόγο.

Είχατε έγνοια για το νεοελληνικό έργο;

Ε, αυτός ήταν ο καημός μας. Να υπάρξουν ελληνικά έργα.

Σήμερα γράφεται νεοελληνικό έργο;

Ναι, υπάρχει. Το θέμα είναι πώς θα τα επιλέξουμε. Εδώ στη Στοά διάβαζα 200 με 300 έργα τον χρόνο. Μου φέρνανε όλοι. Γινόταν και δουλειά πάνω στο κείμενο όπου επιλεγόταν μαζί με τον συγγραφέα. Ετσι γίνανε τα έργα του Μάριου Ποντίκα. Τα δουλεύαμε. Παρότι τον Μάριο δύσκολα τον αλλάζεις, τα κείμενά του.

Παίζετε με νέους τώρα. Εχετε πίστη.  

Η Στοά είχε πάντα νέους. Ακόμη και ο Παύλος ο Ορκόπουλος ήταν νέος όταν μπήκε εδώ. Και όχι μόνον ηθοποιούς, όλες οι ειδικότητες. Οταν έγραψε εδώ ο Θάνος Μικρούτσικος δεν ήταν γνωστός.

Ποιο;

Το 1974. «Το Επος του Βασιλιά Υμπύ» του Πέτρου Μάρκαρη. Ακόμη ΕΚΚΕ ήταν τότε ο Θάνος.

Πώς είναι η νεολαία;

Με αυτούς που δουλεύω εγώ - δεν τους επέλεξα εγώ βέβαια - είναι εξαιρετικά αξιόλογοι. Ποια γενιά δεν έχει ενδιαφέρον; Η αξιοκρατία είναι το θέμα. Θα δούμε τώρα με τον διαγωνισμό για το Εθνικό Θέατρο και το ΚΘΒΕ. Ζητάνε να έχει ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής πενταετή θητεία. Για να δούμε ποιον θα διαλέξουν. Είναι αρκετή η εμπειρία αυτή; Εγώ λέω όχι. Είναι τέρας το Εθνικό. Διετέλεσα πρόεδρος. Εχει πολύ έργο, παραγωγές, σκηνές, ευθύνη. Τεράστια. Θέλει οργάνωση. Ο Νίκος ο Κούρκουλος ήξερε από το δικό του θέατρο. Ηξερε αυτά που ξέρουμε εμείς που έχουμε δικά μας θέατρα. Ξέρω στη Στοά πότε και γιατί μπήκε η κάθε πρόκα. Είμαι υπέρ ενός τεχνοκράτη διευθυντή και όχι ενός καλλιτέχνη.

Ποιος είναι για εσάς ο ρόλος του Εθνικού Θεάτρου;

Να πείσει το κοινό της χώρας πως εκεί μέσα το έργο είναι βασανισμένο. Υπάρχουν σήμερα πολύ καλοί ηθοποιοί που είναι εκτός Εθνικού δυστυχώς.

Comments

Popular Posts

Inside the Magnificent Minoan Palace of Knossos in Crete

The Minoan palace at Knossos. Credit: Gary Bembridge /Wikimedia Commons/ CC-BY-2.0 The Palace of Knossos, located about five kilometers (three miles) south of Heraklion on Kephala hill, was the largest of all the Minoan palaces in Crete. It was also at the core of the highly sophisticated civilization that flourished on the island over 3,500 years ago. The discovery of the Minoan Palace of Knossos The discovery and subsequent excavation of the palace dates back to the beginning of the twentieth century. Before then, Knossos had only served as a place mentioned in Greek mythology. The first modern scholar to take a serious interest in the area was the German Heinrich Schliemann, who in 1870 had excavated the site believed to be Troy. Schliemann was certain that a major Minoan palace lay hidden near Heraklion, but the Ottoman authorities who still ruled the island at the time denied any permission to dig there. Years afterward, the British archaeologist Arthur Evans, inspired b

Water Shortages On Islands Plaguing Greece This Summer

  Tap water is a precious commodity on the Greek islands and one that is in short supply. Credit: Ishwah Murth Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 Island water shortages and stoppages are plaguing Greece this summer. Promoted for its beautiful seawater surrounding all the Greek isles and its entire coastline, many islands are suffering from a lack of quantity — and quality of tap water. Turning on the tap and finding an abundant flow of water has become a basic expectation in civilized society of the 21st century, particularly when you are on a vacation that is meant to offer a bit of away-from-home luxury. However, on some Greek islands, access to whiskey is easier to come by than water. Greek island water shortages and water stoppages are common nowadays. Carol Berkley, from London, who is vacationing at an AirBnB property in the area of Marathi on Mykonos told Greek Reporter, “We had just come back from the beach. There are four of us here on the property. “Natural

Εκσυγχρονισμός του στόλου: Στο τραπέζι δύο προτάσεις για αγορά φρεγατών

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι είναι ανάγκη να ξεκινήσει άμεσα το εξοπλιστικό πρόγραμμα των ενόπλων δυνάμεων.  Η κρίση με την Τουρκία έδειξε ότι στο επίκεντρο είναι η ενίσχυση του Πολεμικού μας Ναυτικού. Η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών σε συνδυασμό με το μεγάλο κόστος απόκτησης νέων μονάδων είχε ως αποτέλεσμα να μείνει πίσω ο εκσυγχρονισμός του Πολεμικού Ναυτικού. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Open, η απόφαση του Γενικού Επιτελείου είναι γνωστή εδώ και καιρό: Πρέπει να αγοραστούν νέες φρεγάτες.  Το Πολεμικό Ναυτικό έδωσε τις προδιαγραφές και αμέσως ξεχώρισαν δύο προτάσεις, οι γαλλικές φρεγάτες Belhara και το αμερικανικό πλοίο πολλαπλών ρόλων MMSC. Κύριος στόχος ένα πλοίο που θα μπορεί να επιχειρεί στο Αιγαίο αλλά και την Ανατολική Μεσόγειο.

The World’s Oldest Living Olive Tree is on Crete

The most ancient olive tree in the world, in Crete. Credit: Dimitra Damian/Greek Reporter The oldest olive tree in the world is located in the village of Ano Vouves of Kissamos in Chania, Crete. The ancient tree is 3000 years old, as determined by the international scientific community. The ancient olive tree in Vouves has a trunk with a circumference of 12.5 meters (41 feet), and a diameter of 4.6 meters (15 feet). It belongs to the local tree variety of tsounati, and was grafted at a height of 3 meters onto a wild olive tree. Because of the grafting, its trunk has been so beautifully shaped by nature that it resembles a sculpture. In 1990, after a unanimous decision in the prefecture of Chania, the Vouves Olive Tree was declared a Natural Monument of great importance due to its status as the world’s oldest tree of its kind. The oldest olive tree still produces high-quality olives The fruits of the ancient olive tree make the best olive oil in the world, making the area the

Μουσακάς με κολοκύθια και πουρέ πατάτας

Εκτέλεση Τσιγαρίζετε στο ελαιόλαδο το ψιλοκομμένο κρεμμύδι, προσθέτετε τον κιμά, αλάτι, πιπέρι,  την τομάτα, ένα φλιτζάνι τσαγιού νερό και σιγοβράζετε μέχρι να ψηθεί ο κιμάς. Κόβετε τα κολοκύθια σε ψιλές φέτες, τα αλευρώνετε και τα τηγανίζετε. Ετοιμάζετε τον πουρέ, σύμφωνα με τις οδηγίες του κουτιού, χρησιμοποιώντας όμως μόνο γάλα. Στη συνέχεια προσθέτετε το βούτυρο, την κρέμα γάλακτος και ανακατεύετε καλά. Απλώνετε τα ψημένα κολοκυθάκια σε βουτυρωμένο πυρέξ 24 x 32 εκατοστά και από πάνω  στρώνετε τον κιμά, σκεπάζετε με τον πουρέ πατάτας, πασπαλίζετε με το τριμμένο τυρί και ψήνετε σε μέτριο προθερμασμένο φούρνο για 30 λεπτά περίπου.

Greek, Armenian Genocide Recognized by the Netherlands

Greek civilians from Pontus flee their homes during the genocide. Public domain Greek, Armenian and Syriac genocide committed by the Ottoman Empire in the beginning of the 20th century were recognized by the Netherlands earlier in the week. The move follows the overwhelming adoption by the Dutch parliament of a resolution noting that the government “still does not recognize the Armenian genocide of 1915 [perpetrated] by the Ottoman Empire (in which also the Arameans, Assyrians, and the Pontic Greeks were victims).” The resolution stated that “there is more urgency than ever for countries to clearly speak out about the past in order to advance reconciliation and prevent repetition in the future.” The genocide of 1915 was committed by the Ottoman Turks and Kurds against the Syriac people and occurred parallel to the genocides of Armenians and Greeks, which was not only reduced to the region of Pontus, but all Greeks in the Ottoman Empire. The resolution said that 1.5 milli

Έκανε το εμβόλιο της Johnson και δεν μπορεί να περπατήσει

Την περιπέτειά του μετά από τον εμβολιασμό του με το σκεύασμα της Johnson & Johnson περιγράφει μέσω του Instagram o Γιώργος Βαγιαννίδης. Όπως αναφέρει στην ανάρτησή του, έκανε το εμβόλιο την 1η Σεπτεμβρίου και σήμερα νοσηλεύεται σε νοσοκομείο αφού δεν μπορεί να σταθεί όρθιος, ούτε να περπατήσει. Μάλιστα δημοσιεύει και φωτογραφίες από το νοσοκομείο. Δείτε αναλυτικά όλα όσα αναφέρει στην ανάρτησή του: Καλησπέρα σας, ονομάζομαι Γεώργιος Βαγιαννίδης. Επειδή τον τελευταίο καιρό έχουν ακουστεί πολλά, οφείλω να ξεκαθαρίσω τη θέση μου, για να μην υπάρχουν περαιτέρω αερολογίες σχετικά με την κατάσταση της υγείας μου. Τετάρτη, 1 Σεπτεμβρίου, έκλεισα το ραντεβού για τον εμβολιασμό μου (Johnson’s and Johnson’s). Να τονίσω πως ήταν καθαρά δική μου επιλογή και ΚΑΝΕΝΑΣ δε μου προέτρεψε να το κάνω. Πήγα λοιπόν στο ΓΝ Κατερίνης και το έκανα. Όλα αυτά γύρω στις 16.00. Πολύ τυπικά τα πράγματα. Το μόνο που μου είπαν είναι «Περίμενε ένα 15’

Speaking English Using Greek: Zolotas’ Historic Speech to World Bankers

Zolotas was director of the Bank of Greece when he famously spoke at a conference in English using Greek words. Public domain Many Greeks recall the speeches in English — peppered with Greek-origin words and phrases — given by economist and politician Xenophon Zolotas in the late 1950s. Zolotas was director of the Bank of Greece when he appeared in front of an audience at an International Bank for Reconstruction and Development conference in 1959. He delivered two speeches in English using Greek words to emphasize the wealth of the Greek language and the fact that countless Greek words enrich English. Greek remains a language which greatly enriches international scientific discourse; more than any other, it is the language which developed, shaped and expressed the beginning of most scientific theories, philosophical thoughts, and literature in most of the modern-day languages of the Western world. Zolotas’ speech delivered on Oct. 2, 1959 Kyrie, It is Zeus’ anathema on our epoch

Κορονοϊός Ινδία: Για πρώτη φορά πάνω από 50.000 κρούσματα σε ένα 24ωρο

Η Ινδία ανακοίνωσε σήμερα, Πέμπτη 30 Ιουλίου, πάνω από 50.000 νέα ημερήσια κρούσματα για πρώτη φορά, λόγω της αύξησης των μολύνσεων στις μη αστικές περιοχές σε μια περίοδο κατά την οποία η κυβέρνηση χαλαρώνει περαιτέρω τους περιορισμούς στις μετακινήσεις και το εμπόριο. Το τελευταίο 24ωρο καταγράφηκαν 52.123 νέα κρούσματα, σύμφωνα με τα στοιχεία των ομοσπονδιακών αρχών υγείας, με τον συνολικό αριθμό των κρουσμάτων να φθάνει σχεδόν το 1,6 εκατομμύριο. Το ίδιο διάστημα, 775 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους λόγω του κορονοϊού, με τον συνολικό αριθμό των θανάτων να πλησιάζει τους 35.000 –που αν και είναι χαμηλός συγκριτικά με τον συνολικό αριθμό των κρουσμάτων, δεν εμφανίζει ιδιαίτερες τάσεις επιβράδυνσης. Ενώ οι μεγάλες πόλεις, όπως το Νέο Δελχί και το Μουμπάι, καταγράφουν επιβράδυνση στον αριθμό των κρουσμάτων, τα περιστατικά στις αγροτικές περιοχές συνεχίζουν να αυξάνονται με αλματώδεις ρυθμούς, προκαλώντας ιδιαίτερη ανησυχία στους ειδικούς που φοβο

Απίστευτο σκηνικό με Άδωνι: «Ευχαριστώ το Mega που δείχνει ποια μαγαζιά θα κλείσουμε αύριο»

Στην εκπομπή LIVE NEWS του MEGA παρενέβη ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, αναφορικά με τις παραβάσεις που παρατηρούνται στους κανόνες του click away, όπου οι πολίτες διαλέγουν από το πεζοδρόμιο τα προϊόντα, και παραλαμβάνουν επιτόπου. Το Mega εδειχνε εικόνες από τα μαγαζιά στο Χαλάνδρι και ο κ. Γεωργιάδης με παρέμβασή του, είπε: «Με ενημέρωσαν για το βιντεο της εκπομπής. Μου είπαν ότι κάποια καταστήματα παραβιάζουν τους κανόνες και αυτό φαίνεται στην κάμερα. Το ίδιο έγινε σήμερα με τα καταστήματα που δείξατε χθες στην Ερμού. Όσα περισσότερα καταστήματα δείχνετε και συμπληρώνετε την ελεγκτική δράση του κράτους, θα κλείνουν την επόμενη μέρα. Θα κλείνετε μόνος σας κάθε μέρα και ένα κατάστημα και το πρόστιμο θα το χρεώνω στον κ. Ευαγγελάτο και μπράβο που το κάνετε!».

Airline Training Center

Car 'n Motion

Αthletix.gr

Φόρμα επικοινωνίας

Name

Email *

Message *